Chernobyl: Review

Chernobyl este cel mai discutat serial al momentului si exista numeroase motive pentru care aceasta productie HBO, de doar 5 episoade, sa fie considerata o capodopera. Dupa incheierea sezonului 8 din Game Of Thrones, HBO vine cu o mini-serie care sa stearga din dezamagirea produsa. Reuseste sa aiba cea mai mare nota de pe Imdb (9.7), in momentul de fata, si sa impresioneze extrem de multa lume. Tragic si realist, sunt principalelele descrieri ale serialului, care urmareste in detaliu evenimentele din timpul incidentului, dar si la cativa ani distanta. Cu totii am auzit cel putin odata despre acele zile tulburi, in alte documentare sau interviuri ale persoanelor care au trait in acea perioada. Insa, aceasta mini-serie este cea mai reusita reprezentare a tragediei din 26 aprilie 1986.

De la creatorul acestui serial, Craig Mazin, la actorii in rolurile principale, Jared Harris si Stellan Skarsgard, Chernobyl impresioneaza cam in orice privinta. Prima impresie care iti vine in minte este cum un eveniment petrecut in URSS, anul 1986 si in plin comunism, sa fie credibil in limba engleza. Raspunsul este dat in mare parte de scenariul foarte bine gandit si ritmul in care se desfoara intreaga actiune. Astfel incat, prin episodul 2 sau 3, nici nu te vei mai gandi ca limba rusa este cea oficiala. O alta impresie este legata de locul in care s-a filmat. Mare parte din scene au fost filmate in Lituania si Ucraina, unde zonele de locuit se aseamana si in ziua de astazi cu orasul Prypiat.
Serialul debuteaza cu momentele exploziei de la centrala nucleara Chernobyl, dar si cu o scena ce reprezinta sfarsitul acestor 5 episoade. Sunt momente de haos, in care autoritatile comuniste din acea vreme, au incercat sa le mascheze continuu. Unul din lucrurile cele mai reusite la serial, este ca surprinde tragedia unor oameni combinata cu propaganda comunista a URSS. Inca din primele scene, putem observa cum anumite personaje incearca sa ascunda adevaratul pericol al exploziei. Din acest moment, Valeri Legasov si Boris Shcherbina apar in peisaj, iar lucrurile incep sa se schimbe. Adevarul incepe sa iasa la iveala, se incepe evacuarea populatiei din Pripyat si cautarea solutilor de a opri un dezastru mai mare. Il putem vedea si pe Nikolai Gorbaciov in cateva scene, ultimul presedinte al URSS, pana la destramarea din 1991.

Un personaj important in poveste este Ulana Khomyuk, o savanta de la institutul nuclear din Belarus. Intr-adevar, in ultimele scene ni se prezinta ca Ulana este un personaj fictiv creat doar ca sa ii comemoreze pe toti savanti ce au contribuit in acele zile teribile. Ca eroi centrali, Vaseli si Boris impart cele mai multe scene in serial si intreaga actiune se desfasoara in jurul lor. Vaseli Legasov este un savant ce trebuie sa gaseasca cele mai bune solutii, dar sa se supuna in continuare statului. Boris este un angajat al statului, trimis la Chernobyl sa rezolve problema, dar care intelege in final ca minciunile partidului au adus la aceasta tragedie. In mare parte, serialul surprinde aspecte ce nu exista scrise oficial undeva, ci doar in memoriile unor oameni. Dupa caderea comunismului, adevarul a inceput sa iasa la iveala, iar unele secrete legate de Chernobyl au ajuns sa fie dezvaluite. Numarul deceselor, motivul pentru care reactorul a luat foc si multe altelele au fost ascunse pana dupa caderea comunismului. Nici in ziua de astazi nu se cunosc toate motivele ale tragediei, insa serialul iti ofera o idee clara despre acele evenimente.

Pe langa situatiile politice, Chernobyl surprinde numeroase situatii dramatice. Episodul 4 pare greu de vizionat, unde ni se prezinta cum animalele din zona au fost sacrificate din cauza radiatiilor. Am putut observa si efectele pe care radiatiile le au asupra oamenilor si sacrifiul unora pentru tara. Minerii au tinut capul de afis in episodul 3, cand practic s-au sacrificat pentru a salva lumea. In ultimele scene ale episodului 5, ni se prezinta adevarul istoric din acest serial, in care Valeri Legasov este eroul central al povestii. Cat despre ultimul episod, il putem considera ca o concluzie pentru aceasta poveste. Poate ca nu este la fel de dramatic, insa mesajul este perfect ilustrat. Adevarul iese la iveala, Legasov este trimis intr-un exil, iar moartea lui va schimba multe lucruri in intreg sistemul. Insusi Gorbaciov a spus in anul 2006 ca evenimentele de la Chernobyl au dus la sfarsitul comunismului in URSS. Propaganda comunista a suferit o lectie importanta in acele timpuri, unde frica ca unele state sa afle de incident a fost un motiv esential in evitarea adevarului. In mare parte, propaganda din acea vreme s-a rezumat la evitarea contactului cu statele straine in anumite privinte si manipularea populatiei spre un anumit scop. Toate cele 5 episoade surprind aceste lucruri, iar pentru pasionatii de istorie este o reprezentare fidela.

Ca si mini-serie, Chernobyl poate fi considerata cea mai reusita din toate timpurile. Ca productie HBO, se afla in primele locuri alaturi de Band of Brothers, Sopranos, The Wire, OZ, Game Of Thrones sau Deadwood. Faptul ca un astfel de serial impresioneaza in aproape fiecare moment, cu o poveste ce a mai fost discutata in alte documentare, ramane o surpriza imensa. De la decoruri, actori, actiune, suspans, drama, realism si orice alt criteriu referitor la Chernobyl, intreaga productie poate fi considerata o adevarata capodopera. Poate ca 5 episoade par putine pentru aceasta poveste, insa ceea ce descoperim in aceste episoade este ca si un eveniment din istorie, de un sezon maxim, poate sa impresioneze mai mult decat ti-ai putea inchipui.
Nota: 10/10
10/10