La Casa de Papel sezonul 3: Review

Casa de papel revine pentru acest sezon 3 si propune sa repete toate momentele reusite din primele 2 sezoane. In mare parte, avem parte de 8 episoade pline de actiune, aceleasi personaje, un nou jaf si un final ce confirma deja sezonul 4. Este unul din cele mai populare seriale Netflix in ultima perioada, iar faptul ca va mai exista un sezon pare o simpla formalitate. Dark, Stranger Things, chiar si Lucifer au avut sezoane bune in acest an, asa ca ne asteptam ca sezonul 3 din Money Heist sau Casa de Papel sa fie la un nivel acceptabil. Mai bine zis, sa aiba o poveste la care nu sa existe prea mult de comentat.

Sezonul incepe la 2 ani distanta fata de evenimentele din primele sezoane. Rio si Tokyo sunt pe o insula, iar ceilalti sunt ascunsi in diverse locuri din lume, traind viata pe care si-au dorit-o. Totul se sfarseste cand Rio foloseste un telefon pentru a o suna pe Tokyo si Interpolul il depisteaza. Ajunge prizonier, unde este torturat pentru a-l depista pe Profesor. Tokyo ajunge la acesta si de aici incepe planul de a-l salva pe Rio. Bineinteles, cu un nou jaf, de data aceasta la Banca Spaniei, unde sa fure peste 90 de tone de aur. Modul in care se dezvolta intreg planul este la fel de bine gandit, poate un pic exagerat uneori, insa este totusi un serial si nu o poveste reala.

Unul din cele mai bune lucruri la acest sezon este modul in care l-au folosit pe Berlin. Intr-adevar, exista riscul ca acesta sa fie prezentat ca o iluzie a lui Sergio, asa cum s-a intamplat in numeroase filme sau seriale. Berlin este cel care a gandit planul jafului la banca, impreuna cu Palermo. Daca lipsa lui Berlin din peisaj parea o problema la inceput, se pare ca Palermo il inlocuieste exact cum trebuie. La fel si Bogota are cateva momente interesante. La acest capitol, Casa de papel reuseste si in acest sezon sa aduca in prim plan cateva personaje noi, care se pliaza perfect in poveste.

In continuare, Tokyo este naratorul sezonului, insa surpriza placuta pare sa fie Nairobi. Are o dezvoltare mai mare, scene mai multe, dar si o importanta mai mare. La fel si Helsinki, care este personajul gay al serialului, lucru intalnit in toate serialele actuale. Revine si Arthur, mai bine zis Arturito, afectat de evenimentele anterioare si ajunge exact de unde a pornit. Pare sa fie un moment tras de par, cum s-ar zice, dar care este indicat de la inceput de felul in care incepe sezonul.

De data aceasta, asa cum era inevitabil, autoritatile par sa fie ceva mai pregatite. Totusi, planul merge exact cum trebuie pana in final, cand Alicia incepe sa joace murdar si ii ofera o infrangere dureroasa lui Sergio. De altfel, Alicia este personajul asteptat in acest sezon, mai ales ca in primele 2 nu a existat cineva care sa le puna atatea probleme. Este clar unde se va indrepta povestea in sezonul 4 si ce idee va predomina. Mare parte din acest sezon a fost un mesaj asemenator cu cel din V for Vendentta, unde V se opune sistemului si regulilor ei. Aici insa, acest mesaj este doar un pretext, de a ascunde adevaratul mesaj al sezonului, razbunarea.

Daca prezenta lui Berlin a fost bine introdusa in poveste, exista cateva situatii in care povestea incepe sa se semene cu o telenovela din Spania. Intr-adevar, este o productie in totalitate creata de catre spanioli, iar acest lucru se poate vedea in anumite momente. In primul rand, intreg sezonul se bazeaza pe sentimentele fiecarui personaj in parte. Intreg jaful este pus in functiune, in mare parte, din cauza lui Tokyo. Apoi, Helsinki se indragosteste de Palermo, Nairobi de Helsinki, iar Denver si Monica se cearta din cauza jafului. Sunt cateva situatii care se tot repeta in intreg serialul si se cam uita de ideea principala. Pana si Sergio are parte de momente de slabiciune, asa cum preciza el in cateva episoade. Poate ca aceasta directie ar trebui usor inlaturata si pus accentul mai mult pe scenele de actiune sau cele cele in care se prezinta planul.

Este clar ca aceasta structura de 8 episoade ofera o poveste mai stransa si cu mai multe momente reusite. De remarcat modul in care sunt construite episoadele, ritmul alert care te provoaca intotdeauna la un nou episod, dar si povestea care functioneaza intotdeauna. Chiar daca uneori deviaza si se indreapta in alte parti, Casa de Papel reuseste cu o distributie plina de actori spanioli sa depaseasca productii mult mai bine cotate din America. La fel cum si Dark impresioneaza prin stilul diferit fata de cel american, aceste 2 seriale par sa fie o evadare din engleza prezenta in majoritatea productiilor din ziua de astazi.
Acest sezon 3 pare sa aiba o mica asemanare cu sezonul 2 din Prison Break, cand Michael si ceilalti trebuie sa fuga de autoritati, dar si sa gandeasca urmatorul pas. Raquel si Monica fac parte din echipa, la fel cum Mahone sau Sara au facut in Prison Break. Sunt situatii inevitabile, mai ales ca povestile sunt asemanatoare. In rest, mare parte din povestea acestui sezon este practic o noua abordare a primului sezon, dar cu cateva diferente in final. Un final care produce si cateva momente mai triste, rasturnari de situatie sau confimarea pentru sezonul 4.

Sezoanele 1 si 2 sunt axate pe un jaf, iar sezonul 3 si 4 pe un alt jaf. Aceasta pare sa fie ordinea serialului, care sa speram ca se va termina cu sezonul 4 si nu se va mai lungi fara sens. Desi si acest sezon 3 pare sa fie facut special ca urmare a succesul urias, orice serial de succes trebuie sa se incheie atunci cand inca are ceva farmec. Cel mai clar exemplu este The Walking Dead, care a ajuns la 10 sezoane si si-a pierdut cam tot farmecul. Mult mai apropiat pare sa fie Prison Break, cu cele 5 sezoane, dintre care ultimul pare sa fie pierdut orice urma cu ce a insemnat in trecut.

Sezonul 3 incheie parcursul unui personaj important in final si propune o noua abordare pentru sezonul 4. Intr-adevar, era de asteptat ca acest sezon sa aiba si ceva momente mai triste, la fel cum si precedentele au avut. Daca comparam acest sezon cu primul, lucrurile sunt asemanatoare, dar intr-un context total diferit. Povestea este mai complexa, se trece imediat de la eveniment la altul si foarte repede. Avand in vedere popularitatea uriasa, Casa de Papel nu dezamageste cu acest sezon 3. Intr-adevar, este asemanator cu primul sezon, insa per total reuseste sa aiba momente foarte bune si o poveste intotdeauna interesanta. Este un serial la moda in momentul de fata, iar sezonul 4 sa speram ca va fi ultimul.

8/10