Vice: Review

Un film de propaganda, care incearca sa spuna povestea fostului vice-presedinte al Americii, Dick Cheney. Este principalul lucru pe care il poti intelege din acest film. Daca celelalte filme nominalizate la Oscar, se bazeaza pe cu totul alte subiecte, Vice este un film despre politica Americii, vazuta din perspectiva lui Cheney. Pentru foarte multa lume, acest nume poate parea destul de necunoscut. Cheney a fost vice-presedinte in perioada mandatului lui George W Bush. Christian Bale il joaca pe Dick Cheney, transformat in totalitate pentru acest rol. Daca in The Machinist a slabit extrem de mult, apoi in Batman era intr-o forma demna de un asemenea personaj, acum il vedem pe Bale cu foarte multe kilograme in plus. Amy Adams joaca rolul sotiei lui Cheney, iar transformarea este vizibila si la ea. La acest capitol al transformarii actorilor, filmul este impresionant, iar Oscar-ul pentru cel mai bun machiaj este pe deplin meritat. Este cam singurul premiu meritat de film.

In primul rand, dupa cum am zis si la inceput, filmul este o propaganda. Si nu in sensul bun al cuvantului. Povestea incepe undeva prin 1963, cu Dick Cheney tanar, si se termina dupa evenimentele din 9 septembrie 2001. In principal, se urmareste parcursul lui Cheney de la un asistent, si pana la numirea de vice-presedinte. Insa, povestea este prezentata intr-un mod care te poate enerva. Adam Mckay este regizorul acestui film. Acest stil il intalnim si in filmul “The Big Short”. Multe detalii, dialoguri lungi si aceeasi senzatie ca filmul nu se va termina niciodata. Exista un narator care intervine de fiecare data cand povestea se complica, ca sa explice mai clar lucrurile. Practic, filmul se transforma intr-un documentar. Nu ar fi o problema acest lucru, daca povestea in sine ar fi mai atractiva. Intreg filmul se invarte in jurul unei singure scene in care Dick este la pescuit. Iar, unele scene sunt prezentate intr-o ordine confuza. Filmul incepe cu o parte din final, lucru ce nu este asa rar. Apoi, filmul urmareste evolutia lui Cheney, inca din tinerete, pana in momentul atentatelor din New York. Dick Cheney este considerat “vinovat” pentru razboiul din Afghanistan, Irak, si chiar aparitia ISIS. Toate din postura de vice-presedinte. Se presupune ca avut mai multa autoritate decat postul de vice-presedinte. Sam Rockwell il joaca pe George W Bush, intr-o maniera destul de ironica. Nu are atat de multe scene pentru o nominalizare la Oscar, dar se observa o asemanare destul de evidenta.

Este genul de film in care exista o libertate foarte mare de exprimare a regizorului. Sunt scene, chiar si la inceput, in care ni se promite ca se urmareste adevarul istoric, pe atat posibil. Apoi, in momentele in care nu s-au stiut detaliile, se improvizeaza cu texte din alte domenii. Fiind totusi mai mult o comedie, astfel de momente sunt destule in film. Christian Bale este motivul pentru care acest film a primit atat de multe nominalizari la Oscar. Transformarea lui este impresionanta. Daca anul trecut, Gary Oldman s-a transformat in Winston Churchill, anul acesta, o noua transformare este cea a lui Bale. Daca filmul cu Winston Churchill a fost cu adevarat o reusita, Vice se poate incadra in categoria filmelor special facute pentru americani. Este posibil sa ii poata deranja chiar si pe ei, asa cum se poate intampla si la noi in tara. O singura replica ce te poate deranja este” America is the greatest country in the world”. A fost repetata de cateva ori, cu scopul de a arata superioritatea lor. Cunoastem astfel de replici si din alte filme mai vechi. Christian Bale si Amy Adams reusesc oarecum sa mai salveze ceva din film. .

Vice nu este filmul pe care il sa vezi la cinema. Este foarte posibil sa te ridici de pe scaun si sa pleci in mijlocul filmului. Ritmul filmului nu este cel mai atractiv, multe scene despre politica, birocratie. Daca esti fan Christian Bale, poate ar trebui sa ii dai o sansa si sa il vezi intr-o transformare memorabila. Si cam atat trebuie sa astepti. Filmele de acest gen sunt salvate de prestatia actorilor. Intr-adevar, Dick Cheney a schimbat cursul istoriei pentru intreaga lume, lucru pe care il putem simti si astazi. Filmul ilustreaza strict lucrul acesta. Insa, la fel ca si in cazul lui Churchill, Dick Cheney ramane un personaj marcant in istorie.

Nota: 7/10
7/10