Us: Review

Jordan Peele revine dupa succesul filmului “Get Out” si continua sa impresioneze cu aceasta noua productie, US. Este o perioada in care filmele horror se repeta intre ele, iar momentele de groaza sunt doar o combinatie intre sunete foarte inalte si diverse obiecte aruncate. Nu este cazul filmului acesta US. Este cu totul o alta interpretare, o abordare ce se indreapta foarte mult catre un thriller. Poate ca se aseamana cu “Hereditary” in aceasta privinta, fiind mai degraba un thriller cu o poveste bine pusa la punct si actori foarte buni. Us are o poveste ceva mai complexa, cateva rasturnari de situatie si un final ce lasa loc cel mai probabil pentru o continuare. La capitolul actori, Lupita Nyong’o si Winston Duke sunt actorii principali si probabil ii vei recunoaste din “Black Panther”.

Dupa cum ne prezinta si trailer-ul, filmul se concentreaza in jurul unei familii aflate in vacanta si care se trezeste atacata de o alta familie. La prima vedere, familia este identica cu ceea care se desfasoara filmul, atat ca si aspect si gesturi. Motivul clar pentru care aceste persoane “doppelgänger” exista si ce vor cu adevarat, il vei descoperi in ultimele scene. Explicatia este destul de bine gandita si in acelasi timp extrem de ciudata. Nu este genul de lucru la care sa te gandesti in fiecare zi si nu prea il gasesti in alte filme. Notiunea de “doppelgänger” o mai intalnesti si in serialul “Counterpart”, insa ceva mai diferit. Aici, acesti “doppelgänger” nu provin din lumi paralele, ci chiar din subteran. Sau poate ca o explicatie ceva mai clara o putem descoperi intr-o continuare, mai ales ca sunt ceva lucruri neclare.

Inca de la inceputul filmului, ne sunt prezentate scene care nu au sens decat spre final. Pe langa introducerea personajelor, locului si a altor detalii, Jordan Peele introduce 2 scene aparent inutile la inceput, dar care se dovedesc extrem de importante spre parcurs. O scena lunga in care foarte multi iepuri stau in custile lor nu pare ceea mai infricosatoare scena intr-un film. Aici intervine si viziunea lui Peele, care transforma o simpla scena cu iepuri intr-un motiv central de film. Apoi, cifra 11 este repetata de cateva ori, atat cat sa te faca atent. Foarte multe coincidente care se leaga de caracterul lui Lupita Nyong’o, Adelaide si de plaja Santa Cruz, California. La acest capitol, filmul este exact ca un puzzle imens, unde piesele cele mai vizibile si importante apar abia in final. Aceste coincidente incep din vara anului 1986, unde Adelaide se afla cu parintii ei la un parc de distractii. Din momentul acela, viata lui Adelaide se schimba radical, iar concluzia o va descoperi in zilele noastre.

Sunt numeroase situatii in care filmul incepe sa numai aiba nici un sens. In momentul in care familia este atacata, acestia suna la politie si le este transmis ca in 14 minute va sosi o masina de politie acolo. Bineinteles, nici o masina de politie nu apare si pare sa fie o greseala a filmului. Insa, precum alte situatii , exista intotdeauna o explicatie pe care o aflii ceva mai tarziu. Este unul dintre cele interesante lucruri pe care le descoperi la acest film. Iti da senzatia ca se transforma intr-un film mediocru, iar urmatoarea scena te impresioneaza total. In plus, modalitatea in care sunt filmate scenele iti da senzatia ca nu este un film obisnuit. Un mare castig legat de acest film este Lupita Nyong’o. Joaca 2 versiuni ale personajului Adelaide intr-un mod extraordinar, iar diferentele de voce, comportament si gesturi aduc aminte de prestatia lui James McAvoy in “Split”. Ce-i drept acolo este vorba de 23 de personalitati, insa asemanari exista si in acest caz. Winston Duke joaca si el 2 versiuni ale caracterului sau, dar nu este atat de dezvoltat precum caracterul lui Lupita. De cealalta parte, cei 2 copiii sunt destul de infricosatori in unele momente, in special cel mic. In mare parte, filmul are momente bune, momente ceva mai slabe, cat si cateva probleme.

O problema pe care poti sa o descoperi este ca filmul devine previzibil pe parcurs. Se indreapta spre acelasi stil pe care poate l-ai mai intalnit, insa finalul salveaza aproape tot. Raman destule situatii neclare, poate chiar confuze. O alta problema este ca in unele momente, personajele fac aceleasi greseli pe care le intalnesti intr-un film horror sau thriller. Aici parerile pot fi intotdeauna impartite. Din scaunul din cinema, oricine poate considera ca poate sa faca mai bine decat acel personaj. Cat despre rasturnarea de situatie din ultimele scene, nu te poti gandi deloc la acel lucru. Desi, dupa terminarea filmului, intreg filmul pare sa aiba sens si majoritatea intrebarilor sa fie rezolvate. Este clar ca o continuare poate dezvolta mult mai mult aparitia acestor “doppleganger”, cat si a familiei Wilson. Facand referire cu “Get Out”, US este cu totul alt film. Povestea ceva mai complicata si are cu totul alt mesaj. Poate ca nu are aceleasi impact, insa propune cu totul alta abordare pentru un film horror.

Per total, US este filmul caruia trebuie sa ii acorzi timp pentru a-l intelege pe deplin. Depinde foarte mult si de parerea fiecaruia, fiind un thriller cu foarte mult mister si situatii complicate.

8/10