Shazam!: Review

Shazam este unul dintre cele mai reusite filme DC si totodata, schimbarea de ton pe care o astepta foarte multa lume. O schimbare ce se indreapta spre MCU, in special filmele cu Ant-Man si Guardians. Este o combinatie actiune-comedie, ce s-a dovedit de multe ori o varianta reusita. Daca Zack Snyder a pornit acest univers DC intr-un mod caracteristic, se pare ca Wonder Woman, Aquaman si Shazam au parte de regizori diferiti si de idei total diferite. La fel ca si in cazul filmelor anterioare, Shazam este un origin-story despre unul dintre cei mai indragiti eroi DC, dar care nu a fost inclus niciodata intr-un film DC. Si cum era asteptat, Shazam va avea parte si de o continuare cu siguranta. Probabil, putem vorbi de o noua trilogie pe care cei de la DC o urmaresc, in special dupa succesul filmelor Aquaman si Wonder Woman. Este deja apreciat de majoritatea criticilor, avand un scor de peste 90% pe Rotten Tomatoes, lucru destul de rar intalnit pentru un film DC. Zachary Levi este actorul ce il interpreteaza pe Shazam, in varianta matura, si este alegerea perfecta pentru acest rol. Sa nu uitam de Mark Strong in rolul lui Dr Sivana sau copiii din centru de adoptie. David Sandberg este regizorul filmului, iar cea mai cunoscuta productie a lui este Anabelle: Creation. Interesanta trecerea, de la un film de groaza, la o comedie-actiune.

Pentru un origin-story, Shazam livreaza exact ceea ce trebuie. Filmul debuteaza cu o scurta introducere catre Thaddeus Sivana, personajul negativ al filmului, cat si Seven Deadly Sins. Apoi, filmul ni-l introduce pe Billy Batson, eroul acestei povesti, care se afla intr-o continua cautare a familiei, dupa ce s-a pierdut de mama lui inca de la o varsta frageda. Aceste cautari il aduc intr-un centru de adoptie, unde se afla si alti copii de varsta lui. Pentru cunoscatorii New 52, povestea filmului in mare parte, se leaga de aceste evenimente din comics-urile lansate in 2011. Freddy Freeman, Mary, Eugene, Pedro, Darla sunt ceilalti copii din acel centru, si care ulterior ii vom cunoaste ca “Shazam Family”. Dintre toti, Freddy si Mary joaca un rol ceva mai important in poveste. Dupa cum ne indica inca din trailer, Freddy este partenerul lui Billy, din momentul in care acesta primeste puterile de la vrajitor.

Momentele de comedie incep odata cu transformarea lui Billy in Shazam. Si sunt extrem de multe si foarte bine realizate. O imbinare de momente de tensiune si comedie, dar care nu te pot deranja. Din contra, filmul se vrea o comedie si este exact ce trebuie. Billy si Freddy trebuie sa descopere cate puteri si cat de eficiente sunt acestea. Un lucru foarte bine punctat in film, este ca acesti 2 copii raman exact asa cum trebuie sa fie cineva la varsta de 14 ani. Iar Freddy are parte de ceva momente amuzante, cat si Billy in varianta mult mai matura.  Daca in alte filme, eroul trebuie sa salveze lumea cu puterile lui, Shazam are puteri apropiate de Superman, dar ramane totusi un copil. Si acest lucru se vede in lupta cu Dr Sivana si in general in intreg filmul. Este o intoarcere spre inceputurile comics-urilor, unde eroii erau prezentati cu mult umor pentru publicul mai tanar. Shazam este eroul special creat pentru publicul tanar, mult mai lejer prezentat decat Superman sau chiar Batman. Este printre putini eroi copil, ceea ce il face sa para extrem de interesant pentru toata lumea.

Totul pare la prima vedere o joaca, pana apare Dr Sivana. Din acel moment, filmul incepe sa se axeze pe duelul celor doi, asa cum probabil te asteptai inca de la inceput. Sivana este un personaj negativ reusit din acest punct de vedere. Are motive, pe care le aflii inca de la inceputul filmului, si cateva scene cam dure pentru un astfel de film. Daca King Orm si Black Manta au fost introdusi in Aquaman, de data aceasta Sivana si Seven Deadly Sins sunt inamicii centrali. Black Adam a avut o scurta referinta, dar fara sa ii auzim numele sau sa il vedem. In schimb, Superman si Batman raman figurile principale din DC. O groaza de referinta catre cei doi, atat pe ghiozdanele unor copii, in magazine, cat si din partea unor personaje. Pana si batrang-ul lui Batman sau un glont care l-a lovit pe Superman, sunt obiecte mentionate in film si par destul de importante. Este clar ca filmul are loc dupa evenimentele din Justice League, la fel ca si in cazul lui Aquaman. Pare sa fie un nou inceput, unde descoperim personaje noi cum sunt Aquaman sau Shazam. Iar, la capitolul personaje negative, DC continua sa impresioneze.

Cat despre finalul filmului, exista o surpriza placuta, in special pentru cei care cunosc originile lui Captain Marvel, Shazam. Exista si 2 scene dupa credite, iar una dintre ele introduc un personaj negativ pentru urmatorul film. Este introdus inca de la inceputul filmului, intr-un mod subtil, fara sa iti poti da seama asa imediat. Un plus adus in acest univers DC, este ca cu fiecare film nou aparut, descoperim foarte multe evenimente din trecut. In Aquaman, am aflat de Atlantis, in Wonder Woman despre Zeus, Ares, iar in Shazam aflam despre originile vrajitorului si puterile lui. Mult mai evenimente o sa putem sa aflam din filmul New Gods, care se afla inca in productie in acest moment. Insa, inamicul principal al lui Billy Batson este Black Adam, pe care il vom descoperi intr-un alt film. Cel mai probabil, povestea va fi adaptata dupa New 52, unde Adam este un anti-hero si nu un villain.

Facand comparatie cu Captain Marvel din MCU, mai ales ca acestia impart acelasi nume, Shazam este un film ceva mai complet. Are momente ceva mai captivante, o poveste buna, cat si un final ceva mai convingator. Captain Marvel castiga la capitolul continuitate, unde va aparea in Endgame in aceasta luna. Cat despre Shazam, trebuie sa asteptam ceva ani pentru o continuare.  Ca si prim film din aceasta serie, Shazam reuseste sa livreze exact ceea ce trebuie. Are o poveste captivanta, personaje negative, momente de comedie, actiune, suspans. O singura problema o poti descoperi undeva pe la final, cand poate ti-ai fi dorit mult mai multe. Exista si o mini surpriza, dar care nu pare sa fie ceva mai inspirata posibil. Probabil sa te astepti ca acest film sa aiba mai multe referinte catre evenimentele din Justice League, insa filmul se bazeaza exclusiv pe originile lui Shazam.  Per total, filmul pare sa fie cel mai reusit de la Dark Knight incoace. Bineinteles, trilogia lui Nolan ramane pe primul loc, in special The Dark Knight. Shazam reuseste sa atinga nivelul stabilit de Aquaman si se asteapta sa fie o noua reusita pentru Warner Brothers si DC.

Nota: 8.5/10
8.5/10