Knives Out este un film potrivit cu care sa incepi acest an, avand in vedere lipsa unor variante mai accesibile. Vorbim totusi de un film nominalizat la Globurile de Aur si foarte probabil la premiile Oscar, iar distributia este una impresionanta. Rian Johnson revine dupa Star Wars: The Last Jedi, considerat de multa lume un esec si ofera un film de referinta pentru aceasta perioada. Este de remarcat faptul ca la doar 2 ani distanta de zecile de critice aduse cu Star Wars, Rian reuseste sa creeze un film surprinzator de bun, cu un ritm excelent, plin de mister si cu cateva performante ale actorilor de evidentiat. Se pare ca va exista si o continuare cu Daniel Craig in rolul detectivul Benoit Blanc, lucru destul de evident dupa terminarea filmului, insa fara aceasta distributie. Pana atunci, Knives Out ramane un film de urmarit in aceasta luna, in special la cinema. La fel ca in cazul multor filme din 2019, precum Marriage Story, Parasite, Once upon a time in Hollywood, The Irishman sau Ford v Ferrari, Knives Out iti da senzatia ca este un film de Oscar si ca are ceva special. Stim ca aceste nume, alaturi de Joker, Jojo Rabbit sau 1917 se afla pe lista filmelor de Oscar si ca in majoritatea anilor, este destul de greu sa gasesti un favorit clar.
Pentru un film murder-mystery, Knives Out este exact ceea ce trebuie sa fie. Are cateva momente amuzante, un permanent mister si un final menit sa explice intreg filmul in cateva secvente. De altfel, cam asa sunt majoritatea filmelor de genul, in final se explica tot ce ai ratat, doar pentru a te surprinde mai mult. Povestea filmului in mare este urmatoarea: Benoit Blanc( Daniel Craig) trebuie sa investigheze decesul suspect a lui Harlan Thrombey, dupa aniversarea sa de 85 de ani. Principalii suspectii sunt chiar proprii copii sau nepoti, in special cei care au fost la petrecere. Fiecare in parte are ceva de ascuns, iar aniversarea este si o modalitate prin care Harlan incearca sa scoata la iveala aceste secrete. De asemenea, unul din motivele principale ale filmului il reprezinta mostenirea lasata de Harlan tuturor copiilor si felul in care acestia se lupta pentru a obtine. Numai ca Harlan a avut alte planuri si face un gest ce socheaza pe toata lumea. Din acel moment, se incepe atat lupta pentru mostenire, cat si aflarea vinovatul de moartea lui Harlan. Toate aceastea o au in prim plan pe Marta, dar si pe Benoit Blanc, care trebuie sa isi duca la bun sfarsit investigatia.
Inca din primele scene, ni se prezinta personajele, cu ce se ocupa fiecare si ce au facut in noaptea decesului lui Harlan. De aici, personajul cel mai important al povestii este Marta Cabrera( Ana de Armas), asistenta medicala a lui Harlan. Este ultima care il vede in viata pe Harlan, iar intreg adevarul se afla la ea. Benoit Blanc isi incepe investigatia intr-un mod extrem de asemanator cu Sherlock, lucru ce nu pare atat de deranjant la prima vedere. Nu sunt asa multe diferente, iar finalul poate demonstreaza perfect acest lucru. Sunt destul rasturnari de situatie destul de neasteptate la un moment dat, chiar daca dupa introducerea lui Ransom Drysdale( Chris Evans), iti poti da seama cine este inamicul povestii. Intr-adevar, aceasta trecere de la Captain America la un personaj negativ, este o noutate pentru Chris Evans. La fel si cu Daniel Craig, iese din pielea personajul James Bond si devine acest detectiv renumit. Este clar ca in cazul celor 2, asemanarile cu aceste personaje legendare vor fi multa vreme prezente, insa astfel de filme pot deveni noi referinte pentru acestia. Cat despre restul actorilor, Christopher Plummer este o legenda si nu mai are nevoie de nici o prezentare, iar Michael Shannon, Toni Collette, Don Johnson si Jamie Lee Curtis sunt impecabili in rolurile lor. Insa, Daniel Craig si Ana de Armas sunt personajele cele mai importante in poveste, iar nominalizarile la Globurile de Aur sunt perfect meritate.
Chiar daca in marea majoritatea timpului filmul este invaluit in mister, sunt destule momente in care iti poti da seama ce urmeaza, ce va face acel personaj si altele. Cat si finalul nu este atat de surprinzator, insa felul in care ne este prezentat intreg continutul, te poate surprinde la final. Faptul ca filmul are atat de multe momente de comedie este exact ca un bonus si functioneaza de fiecare data. Sunt momente in care situatiile devin ridicole si nu pentru ca scenariul ar fi slab, ci pentru ca personajele ajung in situatii de tot rasul si aici ne referim la copiii lui Harlan. Se lupta fiecare pentru mostenirea lasata de Harlan, insa testamentul acestuia spune altceva. Rian Johnson reuseste sa aduca in vedere un lucru atat de des intalnit, lupta pentru mostenire si sa il transforme intr-o comedie extrem de reala. Atunci cand multi se lupta pentru bani si avere, castiga cel mai putin asteptat, iar in cazul de fata, pare evident dupa primele scene, insa este totusi o surpriza. Chiar daca aceste rasturnari de situatie, desi sunt atat de dese in film, nu sunt atat de surprinzatoare. Dar, puse cum trebuie in povestea filmului si foarte bine gandite de catre Rian Johnson, aduc un plus intregi povesti.
Pentru un inceput de ianuarie in care stim cu totii ca majoritatea filmelor aparute sunt destul de slabe, Knives Out este un film de Oscar si poate ca ar fi meritat o alta data de lansare, cel putin in Romania. Pana la urma, cel mai important este continutul, iar filmul te surprinde prin ceea ce iti ofera. Are comedie, drama, actiune, actori foarte cunosti, un scenariu complex, ce te poate duce in mai multe directii si cateva mesaje foarte bine evidentiate de catre Rian Johnson. Mai bine zis, Knives Out este un film ce merita vizionat si care nu te poate dezamagi.

NOTA: 9/10

9/10