Joker: Review

Cel mai asteptat film al acestei toamne, Joker, isi face aparitia in intreaga lume, produce cateva controverse si il propune pe Joaquin Phoenix pentru Oscar. Daca inainte de aparitia filmului mai existau cateva retineri in ceea ce priveste alegerea lui Phoenix in rolul lui Joker, in momentul de fata nu se mai pune problema de asa ceva. Este o interpretare impecabila a unui personaj atat de cunoscut si folosit in decursul anilor, iar mare parte din succesul acestui film ii revine si regizorului, Todd Phillips. Chiar daca povestea este in afara universului de filme DC, se pare ca nici nu trebuia sa existe o asemenea legatura. Un astfel de film nu are nevoie de vreo continuare, este strict povestea lui Arthur Fleck, un om alungat de catre societate si care se zbate sa supravietuiasca intr-o lume asemanatoare cu cea din zilele noastre. Daca in loc de Gotham s-ar fi aflat un alt oras din realitate, nu ar exista mari diferente, de unde si asemanarea vizibila mai mult catre realitate si nu spre comics-uri. De altfel, Joker este printre putinele filme-comics, ce nu au nevoie de CGI sau alte numeroase efecte speciale. Apoi, atat stilul, povestea filmului sunt diferite fata Avengers Endgame de exemplu sau oricare alt film aparut anul acesta. In afara aceste sfere a comics-urilor, poate doar Taxi Driver sa se asemene ca stil si poveste.
Foarte multe scene din trailer sunt momente cheie alte filmului. Poate ca la acest capitol ar mai fi trebuit sa umble si sa evite, insa raman destul evenimente surprinzatoare de descoperit. Povestea porneste dintr-un moment anume al vietii lui Arthur si se termina cu transformarea in celebrul Joker. Practic, vedem transformarea unui om alungat de societate, intr-un criminal si nu un erou, cum vedem in majoritatea filmelor de genul. Cam tot ce face Arthur in film este pus intr-un context normal, pentru a-l intelege cat mai bine, desi nu e deloc un personaj pozitiv si nici nu ar trebui vreodata. Lucrul cel mai imbucurator este ca Joker a oferit ceva diferit pentru un film DC si in general pentru orice inseamna filme bazate pe comics-uri. S-a dorit ceva asemantor cu Taxi Driver, intr-un Gotham plin de infractori si in asteptarea lui Batman. Dar, pentru ca Bruce Wayne este doar un copil in film si departe de a deveni Batman, isi face aparitia Joker si o face exact asa cum te astepti. Considerat de foarte multa lume filmul anului, cat si prestatia lui Joaquin Phoenix ca fiind cea mai buna din acest an, Joker este filmul acestei toamne cu siguranta, dar si un moment important pentru orice fan DC.

In primul rand, ca poveste, sunt foarte multe lucruri ce se vor discuta in perioada ce urmeaza. Exista un twist incredibil, aproape de final si care schimba intreg filmul. Acel moment te face sa intelegi mai bine personajul Arthur si cat de bine a fost evidentiat. Sunt situatii in care crezi ca Arthur, in ciuda tuturor problemelor pe care le are, nu are o viata atat de trista, insa toate aceste lucruri sunt doar iluzii, introduse foarte bine in film. Ca si personaj feminin, Sophie ar fi cea care ar avea aceasta statura, dar este clar ca nu se poate vorbi de vreo poveste de dragoste clasica. Foarte mult accent s-a pus pe mama lui Arthur, Penny Fleck, care are un rol extrem de important in poveste. Thomas Wayne, tatal lui Bruce, este prezent in peisaj si are o parte esentiala la un moment dat. In rest, alte personaje din comics-uri nu prea gasim, chiar daca vorbim de un film DC.

In al doilea rand, ce i se aduce in plus lui Arthur si are sens in cele din urma, este felul in care rade mereu. Arthur are o boala, nu se poate opri din ras in anumite momente. Fata de transformarea clasica in care Joker ia nastere dupa ce cade intr-un acid si innebuneste, pare mult mai real ce au ales pentru acest film. Ca si aspect, dupa primul trailer, parerile erau impartite, dar acest lucru a disparut imediat dupa lansarea filmului. Societatea, orasul Gotham, este „inamicul” filmului, asta daca ar trebui sa gasim un personaj negativ. Robert De Niro are un rol in film, Murray Franklin, un comediant cu un show tv si care la fel ca si Penny, are o parte importanta in dezvoltarea lui Arthur. Bineinteles, prezenta lui De Niro este una speciala pentru oricine, mai ales intr-un astfel de film asemanator cu Taxi Driver.

Ca si dezvoltare, il putem observa pe Arthur intr-o transformare extrem de bine evidentiata, poate cea mai buna din ultimii ani. Finalul este unul incredibil, de-a dreptul socant, daca nu stiai originea momentului din comics-uri. Intr-adevar, chiar daca are o parte consistenta de realism, este un film DC, cu personaje create acum 80 de ani. Nu are scene dupa credite si mult mai bine. Acest trend pornit din MCU a acaparat multe studio-uri, toate in dorinta de crea un univers de filme de succes. Cu un buget de doar 55 de milioane de dolari, fara prea multe asteptari la inceput, Joker este acel film care te surprinde placut prin ceea ce ofera. Nu este pentru toata lumea, are momente mai dure si extrem de apropiat de realitatea noastra. Pentru un film DC sau Marvel parea greu de crezut ca se pot face filme fara CGI, monstrii si atat de multi eroi. Joker se poate desprinde oricand de tot ce inseamna DC si sa treaca in randul filmelor psihologice/thriller. Joaquin Phoenix, pe langa ca slabeste peste 20 de kilograme pentru acest rol, are o prestatie demna de Oscar.

Daca Heath Ledger parea greu depasit la capitolul Joker, Phoenix are o interpretare ceva mai diferita, dar la fel de buna. Este greu sa alegi un favorit dintre cei doi, amandoi au parti la care exceleaza, asta datorita scenariului. Apoi, un Joker se remarca in special cu Batman, iar celaltat fara, si comparatiile pot continua. Arthur este un personaj ce porneste cu o poveste normala in mare parte, este comediant de strada si in urma unor evenimente ajunge sa devina acel Joker. In schimb, Joker-ul din The Dark Knight apare fara nici un fel de istorie, fara nume si cu dorinta de a-l opri pe Batman. Este un personaj legat in totalitate de Batman, asa cum Venom era legat de Spider-Man, dar care au parte de noi interpretari si ce-i drept, functioneaza, atata vreme cat si continutul este unul de calitate.

Dupa un an dominat in totalitate de Disney, era timpul sa descoperim un film serios, in adevaratul sens al cuvantului. Fara momente de comedie sau “politically correct”, Joker este o exceptie in acest an, de unde si scorul de 69% de pe Rotten Tomatoes. Un astfel de film, este clar ca merita un scor mai mare, asta daca ne uitam ce filme au aparut in ultima vreme si cu scoruri mai mari. De cele mai multe ori, astfel de scoruri, par irelevante pentru anumite filme, iar Joker sau Bohemian Rhapshody sunt cele mai recente exemple in ultimii 2 ani. In schimb, acest Joker nu are nevoie de vreo continuare si nici o posibila aparitie alaturi de Batman in viitor. Pare greu de crezut ca Joaquin Phoenix mai poate slabi atat de mult pentru acest rol, dar si declaratiile lui cu privire la filmele lui si continuarile refuzate in decursul anilor, pare sa fie destul de clar. Intr-adevar, directia in care cei de la DC trebuie sa mearga este aceasta, cu filme bine stabilite, cu regizori potriviti si cu acest stil. Momente de comedie si alte lucruri putem vedea in MCU, DC in schimb, are personaje ceva mai interesante.

Raman astfel 2 certitudini dupa acest film. Primul ar fi prestatia lui Joaquin Phoenix si al doilea filmul in sine. Practic, exact ceea ce este relevant si care merita orice premiu. Este clar ca Joker va castiga ceva premii, posibil si ceva la Oscar, insa cel mai probabil aceste lucruri ar trebui lasate in spate. Poate ca nu are cel mai placut ritm, dar contine o dezvoltare corecta pentru un astfel de personaj. Intr-adevar, sunt multe scene taiate, in special pentru a oferi o viteza in plus la actiunea filmului. In cele din urma, nici nu mai conteaza acest lucru, filmul este unul reusit si atat de diferit in ziua de astazi. De aceea, Joker va deveni cu siguranta un clasic pentru DC, asa cum Logan a devenit pentru Marvel.

9/10