Green Book: Review

Proaspat castigator al marelui premiu Oscar, Green Book isi merita pe deplin acest statut. Daca facem referire si la celelalte filme nominalizate in acest an, Green Book are toate elementele pentru un film special. Cu siguranta, este un castig absolut fata de anul trecut cu The Shape of Water. De la poveste, scenariu, actori, filmul pare sa fie cel mai complet. Roma este o poveste lenta, de la inceput si pana la final, Bohemian Rhapsody si A Star is Born, 2 filme ce sunt reusite, dar care nu au avut sanse mult prea mari, iar Black Panther este filmul nominalizat mai mult “simbolic”. Mai raman Blackkklansman, The Favourite si Vice, ultimul fiind mai mult o propaganda, ascunsa de prestatia superba a lui Christian Bale. Blackkklansman este de asemenea, un film ce abordeaza aceasta problema a rasismului, insa, stilul lui Spike Lee este unul mai dur. Iar, The Favourite, este genul de film care nu atrage atat de multa lume.
Green Book se bazeaza pe o poveste reala. Tony Lip, jucat de Viggo Mortensen, devine soferul si asistentul personal al lui Dr Don Shirley, jucat de Mahershala Ali, un pianist de culoare, aflat intr-un turneu in intreaga tara. Povestea se situeaza in anii 60′, unde rasismul era o problema foarte mare. Tony este de origine italian, traieste in Bronx, si nu prea ii agreeaza pe cei de culoare. Insa, dupa ce devine soferul lui Don Shirley, lucrurile se schimba treptat. Sunt 2 personalitati diferite, dar care gasesc un numitor comun, prietenia dintre cei doi. Este un film in mare parte bazat pe prietenia celor doi, dar care nu se realizeaza imediat. Sunt 2 lumi total diferite. Don Shirley este tipul intelectualului, are un comportament civilizat, iar Tony este precum un vulcan ce sta sa erupa. Sunt multe scene in care Tony incearca sa il aduca pe Don, mai aproape de realitate. O realitate greu de obtinut pentru acele vremuri.
Fata de Blackkklansman, Green Book abordeaza lucrurile ceva mai diferit. Pe langa aceasta problema a rasismului, sunt si alte elemente ilustrate in film. Se aseamana din acest punct de vedere cu filmul Mudbound, o drama cat se poate de reala, a unor timpuri destul de tulburi. In film ne sunt prezentate situatiile rusinoase si umilitoare, prin care trebuia sa treaca Don Shirley, in timpul concertelor de-alungul tarii. Aici intervine si numele filmului. Green Book este numele unei carti cu locatii speciale pentru o persoane de culoare. De la restaurante, hoteluri, toate acestea erau trecute, cu scopul de a-i ajuta pe cei de culoare. Pare incredibil pentru vremurile actuale, dar lucrurile acestea au fost extrem de adevarate. Desi, Don canta pentru un public format in totalitate din albi, acest lucru nu l-a oprit.

Filmul reuseste sa ilustreze atat prietenia dintre Tony si Don, cat si efectul pe care il are asupra lui Tony, dar si a lui Don. Aceasta calatorie reuseste sa le schimbe viata celor 2, care au fost prieteni pentru tot restul vietii. Unul dintre scenaristii acestui filmul este fiul lui Tony, Nick Vallelonga. Cat despre cei 2 actori principali, lucrurile sunt clare. Mahershala Ali a castigat un Oscar pentru rolul din film, al doilea din cariera, iar Viggo Mortensen are o prestatie ce aduce aminte de Lord of the Rings sau mai recent, Captain Fantastic. Mult mai interesant este faptul ca joaca rolul unui american-italian, din Bronx, cu cateva replici si in italiana. Se aseamana cu Tony Soprano din Sopranos. Iar, Mahershala Ali este deja un star, cu 2 premii Oscar.

Observam in ultima vreme o noua tendinta in materie de filme. Foarte multe dintre ele se bazeaza pe evenimente din trecut, iar rasismul este unul dintre motive. 12 years of Slave, Mudbound, Get Out, Selma, Blackkklansman, toate incearca sa arate drama oamenilor de culoare. Nu intotdeauna rezultatul pare sa fie cel mai reusit. Depinde foarte mult si parerea oamenilor, si nu doar cea a criticilor. Green Book depaseste aceasta bariera a filmului cu si despre rasism, si devine un film al prieteniei si familiei. Il putem adauga si intr-o lista de filme speciale pentru sarbatori. Pentru acest an, este filmul care trebuia sa castige. Cat si anul trecut, daca ar fi aparut in aceea perioada. Poate pentru urmatorii ani ar trebui sa fie abordate si alte genuri de filme. 2018 este anul in care Black Panther domina box-office-ul timp de saptamani la rand, primeste 7 nominalizari la Oscar, castigand 3. Ramane de vazut dupa aceste filme, ce trend va urma la Hollywood.

9/10