Dark Phoenix: Review

In intreaga serie de filme X-Men, Dark Phoenix are toate motivele sa fie considerat un final mediocru pentru aceasta franciza. Este ultimul film Marvel produs de FOX dupa achizitia de catre Disney de la inceputul acestui an. Fantastic Four si X-Men se vor alatura MCU in anii urmatori, insa modalitatea si data exacta ramane un mister. Intr-un fel, aceste caractere aveau nevoie de o alta abordare, intr-un univers ceva mai dezvoltat si cu mai multi eroi Marvel. La prima vedere, sa ii putem vedea pe Charles Xavier, Magneto sau Storm impreuna cu Spider-Man, Doctor Strange si Black Panther suna chiar bine. Poate ca in momentul de fata, pare greu de crezut ca alti actori ii pot juca pe Professor X sau Magneto, asa cum o fac James McAvoy si Michael Fassbender. Toate acestea raman la stadiu de zvon pana la o confirmare oficiala, iar Dark Phoenix este un film despre care nu sunt atat de multe lucruri bune de zis.
Ca si poveste, este o noua incercare de abordare a celebrei “Dark Phoenix Saga”, dupa X-Men: The Last Stand(2006). Practic, este un remake al acelui film, insa in 1992 de data aceasta. Actiunea are loc la cativa ani dupa evenimentele din X-Men: Apocalypse si ii regaseste pe mutanti intr-o noua postura. Sunt considerati eroi de catre guvernul american si Charles chiar colaboreaza cu presedintele. O misiune in spatiu, in care echipa X-Men trebuie sa salveze un grup de astronauti, este momentul in care Jean Grey devine “Dark Phoenix”. Este momentul central al filmului, cat si prima scena unde ni se explica un eveniment din trecutul lui Jean. Daca ai vazut The Last Stand, stii deja ca Jean nu isi poate controla puterile, Charles impreuna cu ceilalti X-Men incearca sa o opreasca, iar Magneto incearca in felul lui. In toate filmele X-Men, Magneto trebuie sa faca ceva negativ sau cel putin sa fie contra lui Charles. Bineinteles, Dark Phoenix incearca sa abordeze lucrurile ceva mai diferit, dar majoritatea momentelor din film te indreapta catre ceva ce ai mai vazut.
Pentru un film cu super-eroi in 2019, efectele speciale nu prea mai reprezinta un avantaj, povestea fiind ceva mai importanta. Intr-adevar, vizual filmul este reusit, actorii foarte buni, insa scenariul dezamageste teribil. In primul rand, anumite caractere nu sunt exploatate la nivelul care trebuie. Quicksilver apare in primele scene, participa la misiune din spatiu, apoi dispare si numai apare deloc, desi in final exista nevoie si de ajutorul lui. In ultimele 2 filme X-Men, a existat o scena speciala in care Quicksilver opreste efectiv timpul si salveaza situatia. Aici insa, nu avem parte de acest moment special. In schimb, Nightcrawler sau Storm au parte de mai multe scene. Charles este pus putin intr-o pozitie de personaj negativ, exista o disputa intre el si Hank McCoy(Beast), dar si cu Mystique. Cyclops este si el prin peisaj, dezvolta aceasta relatie cu Jean si cam atat. Magneto in schimb este la fel de imprevizibil, un fel de Loki din X-Men, dar care nici el nu te poate multumi in anumite momente.
O problema vizibila si destul de grava este personajul negativ. Intr-adevar, Jean poate fi considerata un personaj negativ in anumite situatii, dar ca si in The Last Stand trebuie sa fie cineva care sa profite de puterea ei. Jessica Chastain joaca acest caracter negativ, un extraterestru venit de nicaieri, impreuna cu cativa supratietuitori si isi doreste puterea lui Jean. Numele ei este Vuk, asta daca vei cauta pe Imdb sau in alta parte. Nu ni se prezinta prea multe detalii despre originile acestor extraterestii, doar ca planeta lor s-a distrus si cauta o noua casa. Acelasi motiv pe care il intalnesti in aproape orice film cu fiinte de pe alte planete. Lasand la o parte aceste mici observatii, putem spune ca personajul negativ este pus doar ca sa fie acolo in scenariu, pentru ca nu produce mare lucru. Vine pe pamant, se lupta cu X-Men si moare la final, nu este nici un spoiler, ci doar un moment ce se repeta in multe filme cu super-eroi.
Exista si cateva momente bune. Hans Zimmer s-a ocupat de coloana sonora in acest film, lucru evident in majoritatea cadrelor. Poate ca talentul unuia dintre cei mai mari compozitori este prea mare pentru o astfel de productie, insa ridica nivelul filmului. Il mai putem vedea pe James McAvoy inca odata in acest an, dupa Glass, dar si pe Michael Fassbender. Sunt cam singuri actori care au mai reusit ceva momente decente in film, in rest lipsa lui Wolverine intr-un film X-Men este imensa. Chiar si o singura scena cu Logan in X-Men: Apocalypse, reuseste sa te duca inapoi catre primele 2 filme X-Men. Cat despre actiunea in sine, momente bune alterate cu situatii des intalnite, dar si cu cateva personaje ce incurca aproape tot. Si aici intervine Mystique, care continua rolul de erou principal pe care l-a inceput in Days of Future Past.
Poate ca parerile negative aparute in ultima vreme sunt si o consecinta a achizitiei Fox de catre Disney, asa incat un film X-Men in aceasta varianta pare fara nici un fel de viitor. Ca film cu super-eroi, pare sa fie pierdut pe la inceputul anilor 2000′, unde aceste situatii nu pareau atat de invechite. Chiar daca aceeasi idee de film apare si acum, se dovedeste ca “Phoenix Saga” este un subiect greu de inteles. Sunt 2 filme X-Men considerate slabe, asta daca excludem X-Men Originis: Wolverine, ambele sunt despre Dark Phoenix, cu aceleasi probleme si cu un alt regizor in afara de Bryan Singer. Lasand la o parte acest film, este si un final al acestei povesti X-Men, ce a avut nevoie un intreg film, Days of future Past, ca sa faca loc de altele si sa repare greseala cu The last Stand. Este cam aceeasi situatie, doar ca de data aceasta, dupa un nou film slab, va interveni Kevin Feige si Disney.

Nota: 6.5/10

6.5/10