4 Luni, 3 Saptamani si 2 Zile: Review

In an centenar, este timpul sa descoperim si filmul romanesc. 4 luni, 3 saptamani si 2 zile este filmul pe care nu trebuie sa il ratezi. Cel mai probabil ai auzit de filmul asta cel putin odata si nu ai apucat sa il vezi? Cred ca ar trebui sa te duci sa il vezi si sa iti schimbi cu totul parerea despre filmele romanesti. Recent, in materie de filme romanesti am vazut 2 lozuri, Caini, Ghinionistul, Bacalaureat, Pozitia copilului, Hawaii dar si serialul Umbre, care de departe este cel mai bun serial romanesc. Nici nu sunt multe seriale romanesti. In schimb despre celelalte filme mentionate, pot sa spun ca am ramas placut impresionat. Oare sunt la acelasi nivel cu cele de Hollywood? Unele, da. Si nu zic pentru ca sunt un bun patriot si pentru ca asta este parerea mea personala. Intre un film galagios cu Jason Statham in care distruge tot si bate pe toata lumea, filmele romanesti sunt mult mai sincere in poveste. Aici intervine si diferenta imensa de bugete de productie unde americanii castiga detasat. Da nu intotdeauna un film cu buget imens este si bun. Problema la noi este ca lumea este mult prea obisnuita cu filmele straine si nu privesc cu ochi buni filmele locale. Ultimul film romanesc vazut la cinema a fost Hawaii. A aparut in aceeasi perioada cu Justice League, chiar in aceeasi zi. In sala la Hawaii, au fost 10 persoane maxim. In schimb la Justice League sala plina. Chiar la coada la bilete lumea se uita pe panoul acela si mereu se auzea cam aceeasi replica: A, film romanesc? Nu imi place. Acum, daca cineva m-ar pune sa aleg sa mai vad unu din cele doua filme, as revedea cu drag Hawaii. Totusi, sa incepem recenzia pentru filmul de mai sus.

Cel mai bun film romanesc de dupa anul 1989 si unul dintre cele mai bune filme din toata lumea. Cel putin in Romania. A aparut in 2007, a fost nominalizat la Globurile de aur, a castigat numeroase premii si este unul dintre cele mai apreciate filme de catre criticii americani. Este regizat si scris de catre Cristi Mungiu. L-as include lejer in top 10 cele mai bune filme vazute de mine. Ca si film romanesc, este preferatul meu.

Filmul este plasat undeva in anul 1987 in Romania comunista si spune povestea de prietenie a 2 tinere studente la politehnica, Otilia si Gabita. Aceasta din urma, Gabita, se afla intr-o situatie extrem de complicata. Este insarcinata si trebuie sa faca avort. Un lucru interzis pe vremea aceea si care se pedeapsea cu inchisoarea. Singura cale de a scapa de copil era sa faca avort cu ajutorul unui doctor care se ocupa cu asa ceva. O modalitate extrem de periculoasa dar care este cat se poate de adevarata. Otilia este cea care o ajuta in absolut toate situatiile pe Gabita care in mare parte a situatiei este depasita total. Ne este prezentat si un anume tip, Adi, prietenul lui Otilia, care nu este cel mai grozav, mai ales in relatia cu Otilia.

Inceputul filmului ne prezinta viata studentiilor la camin. O viata saraca, cu dusuri comune, cu nelipsitul frig din camere, mizerie si multe altele. Otilia si Gabita sunt colege de camera si pregatesc planul pentru intalnirea cu acel doctor. Otilia este cea care se ocupa de inchirierea unei camere de hotel, se intalneste cu doctorul Bebe. Lucru care il enerveaza pe Bebe, care la telefon, ii specificase lui Gabita sa vina ea in persoana. Scena de la hotel reprezinta unul dintre cele mai puternice momente si dureroase momente din istoria filmului. Bebe, in schimbul ajutorului , le propune fetelor ca una din ele sa se culce cu el. Acesta refuza banii chiar si mai mult decat oferise cele 2 la inceput. Otilia accepta in cele din urma, la presiuniile lui Bebe, doar pentru a o ajuta pe Gabita. Un sacrificiu incredibil dar care se doveste a fii in cele din urma reusit. Probabil, cel mai important mesaj pe care il putem trage din acest moment este sacrificiu suprem intr-o prietenie. Cat de mult poti sa iti ajuti prietenul la nevoie? Otilia face un sacrifiu imens pentru a o salva pe Gabita. Pe mine acest moment m-a marcat total. M-a facut sa ma intreb cate sacrificii au facut oamenii in acele timpuri, cat de umiliti si chinuiti au fost in anii 80 ’, cate interdictii au fost. Si asta pentru ca, exista o datorie externa si care trebuia platita. Nu zic ca anii de dinainte de 80 ’ au fost mai grozavi, dar cultul personalitatii totalitare a lui Ceausescu s-a evidentiat in anii 80 ’.

Povestea filmului este inspirata de o situatie reala. Cristi Mungiu chiar a recunoscut lucrul si pentru multi care au trait in aceea perioada, era extrem de cunoscut subiectul filmului. Contrabanda cu tigari, cafea, chiar si sapun, dar si orice altceva ce se gasea mai greu, a reprezentat o modalitate de iesire a oamenilor dintr-un sistem distructiv, si chiar fanatic. Tigarile Kent reprezentatu un mijloc de schimb valutar important pe vremea aceea. In film, este extrem de prezentat ca fiind un lucru pe care il face toata lumea. Filmul 4 luni, 3 saptamani si 2 zile reprezinta o imagine extrem de clara a perioadei comuniste in Romania, un simbol al prieteniei si umilintei absolute , al devotamentului, al fricii de sistem si in acelasi timp al nesupunerii cu orice pret asupra unor ideologii totalitare.
Nota: 10/10
10/10