Castigator al Globului de Aur pentru cea mai buna drama in 2019 si un favorit clar la premiile Oscar, 1917 este un film impresionant si in acelasi unul dintre cele mai reusite filme de razboi din ultimii ani. Motivul pentru care acest film are parte de atatea nominalizari la Oscar, 10 la numar, este clar acest tip de filmare intr-un singur cadru. Bineinteles, sunt anumite momente in care se trece la urmatoare scena, insa nu sunt atat evidente si iti pot scapa la un moment dat. Birdman este un film mai recent ce a fost filmat in aceasta maniera, insa acolo vorbim de o actiune desfasurata mare parte intr-un teatru si pe cateva strazi. Roger Deakins este cel care s-a ocupat de aceasta parte, fiind si nominalizat la Oscar pentru Best Cinematography. Sam Mendes este regizorul filmui, iar povestea reala este inspirata chiar din aminitirile bunicului sau.
Pentru un film de razboi in 2019 este clar ca trebuia adus ceva nou. Este o situatie care s-a tot intamplat si cu filmele horror, multe dintre ele devenind astfel extrem de repetitive. Daca ne-am uita spre Hereditary am putea observa o schimbare in acest gen al filmelor horror, cu un scenariu mult mai infricosator fata de acele momente considerate “horror”. In cazul unui film clasic de razboi, in afara de zecile de filme americane despre razboiul din Vietnam, aceste 2 razboaie mondiale au produs intotdeauna povesti interesante, iar marea majoritate inspirate din realitate. Dunkirk sau Hacksaw Ridge sunt printre ultimele filme de razboi din acesti ultimi ani, ce se distanteaza fata de celelalte si aici putem enumera exemple precum Midway, 13 Hours sau 12 Strong. Si lista poate continua in ambele parti, putem gasi numeroase variante, iar in cele din urma putem ajunge la concluzia ca toate aceste filme, chiar daca au povesti diferite, se aseamana extrem de mult. 1917, pe langa ca are o poveste pe masura, iti ofera o noutate pentru tot ce inseamna film in general.
Faptul ca s-a reusit sa se filmeze in acest cadru lung este o premiera nu numai pentru filme de razboi, ci pentru orice gen de filme. Pe langa acest lucru, povestea filmului este una extrem de interesanta, astfel incat ni se ofera o imagine tragica a primului razboi mondial cu ajutorului acestor 2 personaje, Blake si Schofield. Misiunea lor este de a opri o intreaga divizie de 1600 de soldati dintr-un atac ce era sortit esecului. Intreaga actiune a filmului se desfoara in in jurul zilei de 6 aprilie 1917, se porneste cu Schofield si se termina cu el, exact in acelasi fel. Este o simetrie impecabila in intreg filmul, practic ii vedem pe Schofield si Blake pornind dintr-un anumit punct si ajung pana la o destinatie extrem de asemantoare cu inceputul. Unul din lucrurile scoase in evidenta de acest tip de filmare intr-un singur cadru este ca in absolut nici o scena atat Blake cat si Schofield nu se intorc niciodata din drumul lor. Totul decurge intr-o singura directie si iti poate da senzatia ca filmul incearca extrem demult sa arate realitatea dura a acelor zile. Majoritatea scenelor au undeva la 8 minute fiecare, iar pregatirea lor a durat luni de zile si nu incape vreo indoiala. Felul in care se face trecerea de la scena la scena este intr-adevar impresionant, astfel ca in multe cazuri poti chiar sa nu bagi de seama cand se trece. Este un singur moment in care imaginea devine intunecata si trec cateva ore. De asemenea, este si o trecere de la zi la noapte si practic singura din intreg filmul. Vorbim totusi de o intreaga zi de razboi transpusa intr-un film de 2 ore, iar o astfel de trecere e cat se poate de normal sa apara. Teoretic, imparte filmul in 2 parti, asta daca am considera ca ar exista o a doua parte.
Toate celelalte personaje care apar in intreg filmul o fac pentru o scena maxim doua. Avem parte de scurte apariti din partea lui Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Mark Strong, Andrew Scott sau Richard Madden. Insa, intreaga poveste se concentreaza pe Blake si Schofield, iar acesti 2 actori, George MacKay si Dean-Charles Chapman fac o treaba foarte buna. Faptul ca nu au primit vreo nominalizare la Oscar creeaza o situatie extrem de asemanatoare cu un alt film nominalizat, Parasite. Practic vorbim de 2 filme cu 16 nominalizari la Oscar in total, printre care si Best Picture. Daca l-am compara cu Joker, unde prestatia lui Joaquin Phoenix face intreg filmul, atunci putem vorbi de un cu totul alt film. In cazul de fata, 1917 este un film cu un scenariu bun, dar care pus in aceasta maniera de filmare, exceleaza in orice capitol. Daca nu ar fi existat acest cadru continuu, atunci am fi vorbit de un film normal de razboi, cu o poveste decenta si foarte probabil aceste nominalizari la Oscar erau mult mai putine. Prezenta lui Roger Deakins aduce aceasta nominalizare la Best Cinematography si de data aceasta pare sa fie favoritul principal. Ultimul sau film ce a castigat acest premiu a fost Blade Runner 2049, insa de data aceasta ofera o serie de scene de-a dreptul impresionante, pe langa toata aceasta filmare continua. Foarte probabil scenele nocturne in care Schofield alearga din calea nemtilor sunt cele mai cinematice, dar si cele mai reusite. Scena finala care a fost arata si in trailer, este diferita in film si se potriveste mult mai bine in cele din urma.
1917 este un film de vazut in cinema, mai ales in aceasta perioada de inceput de an. Dupa Knives Out, descoperim ca aceasta luna ianuarie este rezervata in special filmelor nominalizate la Oscar, ce nu au aparut in anul recent incheiat, iar cu Bad Boys for Life vorbim chiar de o surpriza placuta. Dramatic, spectaculos, de-a dreptul impresionat in multe momente si cu o imagine de ansamblu pentru primul razboi mondial, sunt doar cateva cuvinte prin care poti exprima acest film. Isi merita cele 10 nominalizari la premiile Oscar si cu siguranta va castiga cateva.
10/10

NOTA: 10/10